پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب نعمت الله "یاوری"


پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب نعمت الله "یاوری"





پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب نعمت الله "یاوری"
موضوع : بررسی ارزش تعیین پروتین های پلازما در تشخیص امراض در برخی از شفاخانه های شهر کابل
ترتیب کننده: نعمت الله یاوری
استاد رهنما:پوهنمل محمد انور"صمیم"
دیپارتمنت : بیوشیمی
سکشن:بیولوژی کلینیکی
سال: 1394



پلازما یک مایع ملونه به رنگ روشن بوده که 91 تا 92 فیصد آب و 7 تا 8 فیصد مواد جامد دارد. در پلازما هزاران نوع پروتین وجود دارد که  همه آنها تحت عنوان پروتین های پلازما مطالعه میشود. یک تغییر معمولی در غلظت پلازمایی پروتین ها در یک مرض، حاصل پاسخ یک عکس العمل فاز حاد میباشد. این یک پاسخ غیر اختصاصی به التهاب و یا آسیب حجرات میباشد. پروتین های که تحت تاثیر قرار میگیرند تحت عنوان پروتین های فاز حاد شناخته می شود. پروتین های که غلظت شان در یک پاسخ عکس العمل فاز حاد افزایش می یابد ، بنام پروتین های فار حاد مثبت یاد میشود ، برعکس یک تعداد از پروتین ها غلظت شان در یک بیماوی کاهش یافته که بنام پروتین های فاز منفی یاد میشود.
پروتین های پلازما به دو گروپ البومین و گلوبولین ها تقسیم میشود.آزمایش های خون که جهت ارزیابی پروتین های پلازما صورت می گیرد به چهار بخش تقسیم میشود که عبارت اند از البومین، پروتین مجموعی ، گلوبولین ها و نسبت البومین بر گلوبولین، البومین نقش عمده در تنظیم فشار آزموتیک بدن دارد. افزایش در سویه البومین نادربوده و از نگاه کلینیکی کدام اهمیت ندارد. تنها در کلینیک کاهش در سویه البومین مهم پنداشته میشود.
 پروتین های سیروم یا پلازما نقش عمده را در تشخیص امراض دارا میباشند. در سویه این پروتین ها نظر به نوع مرض تغییرات رونما گردیده که سبب کاهش یا افزایش در سویه پلازمایی شان میشود. در حالیکه درباره انواع پروتین های پلازما که در تشخیص امراض در شفاخانه های شهر کابل معمول باشند کدام تحقیقی صورت نگرفته و همچنان درباره نوعیت تشخیص و میتودهای مروجه و ستندرد نیز معلومات همه جانبه موجود نبوده از اینرو این تحقیق را در دو شفاخانه میوند و صحت طفل انجام گرفته شده است. بعد از تحقیق و مصاحبه با داکتران و آمرین لابراتوار شفاخانه های میوند و صحت طفل دریافت گردید که کاهش درسویه های البومین ، پروتین مجموعی ویا گلوبولین ها از اثر عوامل چون نفروتیک سندروم، سوختگی ها و عدم فعالیت کبد بوده و افزایش در سویه CRP به علت داشتن انتان میباشد. نتایج فوق نشان میدهد که تعداد زیادی از پروتین های پلازما که در تشخیص امراض به طور ستندرد معمول اند، در این شفاخانه ها استفاده نمی شدند ، امید می رود تا در آینده برای تشخیص امراض مختلف با داشتن وسایل و امکانات پیشرفته بیوشیمیکی ، از پروتین های پلازما بیشتر استفاده صورت گیرد.


----- تشکر از داکتر صاحب که رساله خویش را در اختیار ما قرار داده اند ---------

              نوعیت فایل: PDF
             حجم فایل:1.5 MB
             زبان:فارسی




Comments

  1. با معذرت
    نمی توانیم دانلود کنیم مشکل چی است

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

اداره استفاده معقول ادویه

پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله " درخانی"

کتاب های طبی فارسی دری برای اندروید