پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب امرالله "مددی"



پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب امرالله "مددی"



پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب امرالله "مددی"
موضوع :مطالعه تاثیرات سمی بنزوآپرین(Benzo[a]pyrene) و نقش آن در تولید سرطان
ترتیب کننده: امرالله "مددی"
استاد رهنما: پوهنمل محمد شفیق "مشال"
دیپارتمنت : فارمکولوژی (شعبه توکسیکولوژی)
سکشن : فارمسی صنعتی
سال: 1393


بنزوآپرین که یکی از هایدروکاربن های اروماتیک است از سوزاندن چوب های سوختی و یا آتش سوزی جنگل،قیرذغال سنگ،دود اگزوز موتر(به خصوص از موترهای دیزلی)،در تمام دود حاصله از احتراق ناقص مواد عضوی(از جمله دود سگرت)،در مواد غذایی Charbroiled دریافت میگردد و همچنان درفعالیت های صنعتی و تولیدی المونیم،آهن،فولاد،زباله سوزی، از استخراج و یا از تصفیه روغن ها بوجود می آید.
بنزوآپرین که یک هایدروکاربن اروماتیک سرطان زا است،یک موضوع حیاتی وبا ارزش بشمار میرود،در صورتیکه به شکل مزمن در معرض آن قرار گرفته شود باعث امراض سرطانی میگردد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که این مالیکولها به تنهایی سرطان زا نیستند،بلکه این مالیکولها در بدن بوسیله عکس العمل های استقلابی تغییر میبابند و خاصیت سرطان زایی پیدا میکنند.نخستین تغییر کیمیاوی دربدن،تشکیل یک حلقه اپوکسید،روی یک رابطه دوگانه کاربن= کاربن است .
عکس العمل های استقلابی،تشکیل اپوکسید و افزایش آب،بخشی از تلاش بدن برای وارد کردن گروپ های هایدروکسیل در مالیکولهای شحم دوست مانند هایدروکاربن های پولی سیکلیک اروماتیک میباشد.
بنزوآپرین که از جمله هایدروکاربن های اروماتیک است،دراثر استقلاب باعث تشکیل یک کتیون پایدار شده و این کتیون با DNA  اتصال یاقته و باعث سرطان می شود.بنابر آن برای جلوگیری از امراض سرطانی باید از معروض شدن مقادیر بلند بنزوآپرین جلوگیری بعمل آید.

در این رساله ابتدا به معرفی این مرکبات پرداخته و آن را از نگاه کیمیاوی و ساختمانی تشریح نموده است و به میکانیزم های سمیت این ماده در حجرات ، پتوجنیز، منابع آلوده کننده ، فکتورهای موثر در سمیت مرکبات،خواص فزیکوشیمیک بنزوآپرین ،فارمکوکنیتیک و کارسینوجنیک مرکبات و میکانیزم های تولید سرطان مورد بحث قرار داده است . ودر اخر به نتیجه گیری و پیشنهادات در مورد این مرکبات پرداخته است .
----------------- تشکر از داکتر صاحب که رساله خویش را در اختیار ما قرار داده اند --------------


                    نوعیت فایل: PDF
                   حجم فایل:2 MB









Comments

Popular posts from this blog

اداره استفاده معقول ادویه

پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله " درخانی"

کتاب های طبی فارسی دری برای اندروید