پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب محمد صادق "همت"


پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب محمد صادق "همت"

موضوع : بررسی واقعات هیموراژیک به ارتباط فکتور های تحثر

خون در برخی از شفاخانه های شهر کابل
استاد رهنما: پوهنمل محمد انور "صمیم"
دیپارتمنت : بیوشیمی-تغذی
سکشن : بیولوژی کلینیکی
سال: 1390





در شرایط طبیعی خون بحالت سیال در اوعیه های بدن در جریان میباشد و در مدار یا شبکه بسته ای متشکل از شراین ، ورید ها و شعریه ها در حرکت است. پوشش داخلی که اوعیه های مذکور را مفروش میکنند ، از یک لایه حجرات اندوتیلیالی تشکیل می یابند که صفحات دمویه و پروتین های تحثری خون را از لایه تحتانی عروق و یا Sub endothelium مجزا میسازند.
لایه های تحتانی عروق (سب اندوتیلیوم) دارای تاثیرات تحثری بالای خون دارند که بعلت اثر حفاظتی حجرات اندوتیلیل و فقدان تماس مستقیم بدون اثر بوده تا هنگامیکه پوشش اندوتیلیوم سالم باشد ، خون بحالت سیال در اوعیه جریان داشته که نسبت به آن نفوذ ناپذیر خواهد بود. به تعقیب هر صدمه ویا اعمال جراحی که به پارگی جدار اوعیه و ایجاد خونریزی منجر می گردد و یا بعلت صدمه به پوشش اندوتیلیوم ، صفحات دمویه و پروتین های تحثری با لایه های تحتانی (Sub endothelium) تماس یافته و با تحریک و فعال شدن پروسه هیموستاز و ایجاد لخته ، سبب توقف خونریزی و نهایتاٌ به ترمیم محل زخم و التیام محل جراحت می انجامد.
اصطلاح هیموستاز بمعنی بر قراری جریان خون بحالت نورمال در بدن بوده و برهم خوردن آن سبب خونریزی از یکطرف ، و ترومبوز وعایی از طرف دیگر می شود. عواملی که در ایجاد هیموستاز نقش دارند در مرحله اول اوعیه ها و صفحات دمویه می باشند در مرحله بعدی خون در موضع منعقد شده و لخته بوجود میآید که با دخالت پروتین ها و فکتور های تحثری خون صورت می گرفته و در اصطلاح Coagulation نام دارد.
نقش عوامل اخیرجنبه حیاتی داشته و در صورت اختلال منجر به خونریزی های شدید و یا سبب ایجادلخته های ناخواسته در داخل اوعیه ها می شود.
این رساله از دو بخش عمده تشکیل یافته است که در بخش اول آن عمومیات در باره خونریزی ، فکتور های تحثری خون ، تشوشات فکتور های تحثری خون و تجارب لابراتواری آنها گنجانیده شده است و در بخش دوم که بخش تحقیق را تشکیل میدهد شامل بررسی واقعات در برخی از شفاخانه های شهر کابل و احصایه آنها بوده و در اخیر بحث و مناقشه پیرامون موضوع ، نتیجه گیری و ماٌخذ ذکر شده است .
--------- با تشکر از داکتر صاحب که مونوگراف خود را در اختیار ما قرار دادند ------------
 












Comments

Popular posts from this blog

اداره استفاده معقول ادویه

پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله " درخانی"

کتاب های طبی فارسی دری برای اندروید