پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب بهشته "پیمان"


پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب بهشته "پیمان"





پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب بهشته "پیمان"
موضوع : جستجوی واقعات نرمی استخوان در برخی از شفاخانه های شهر کابل
ترتیب کننده: بهشته "پیمان"
استاد رهنما: پوهنمل بشیر احمد "بشیر"
دیپارتمنت : بیوشیمی – تغذی
سکشن : بیولوژی کلینیکی
سال: 1392



طوریکه میدانیم کلسیم و فاسفورس از جمله دو عنصر مهم و حیاتی در عضویت میباشد و از باعث  کمبود این دومنرال و اختلال در میتابولیزم Vit-Dسبب بوجود آمدن امراض مختلف در نزد اطفال و کاهلان میگردد. امراض که از کمبود  کلسیم و فاسفورس بوجود میاید میتوان از مرض نرمی استخوان (Rickets  ) نزد اطفال وOsteomalacia  (نرمی استخوان) در نزدکاهلان نام برد و کمبود Ca-P به دو شکل اولیه وثانوی است. کمبود اولیه با نگرفتن مقدار کافی از طریق رژیم غذایی و کمبود ثانوی از اختلال در جذب Ca-P، کمبود Vit-D  ویا اختلال در سنتیز ویتامین دی و یا اختلال در سنتیز هورمون پاراتایرائید میباشد.
در صورتیکه ضرورت بدن به این دو عنصر مهم و حیاتی تکافو نگردد علایم کمبود کلسیم و فاسفورس نزد شان ظاهر خواهد شد. افراط در مصرف این دو عنصر نیز سبب عوارض جانبی میگردد مثلآ لاغری ، کمی اشتها، استفراغات، شل شدن عضلات، کسر های استخوان درداستخوان‌ها، تغییر شکل اسکلیت بدن، استخوان‌های شکننده ،  مشکلات دندان میباشد.
از جمله امراض که از باعث کمبود کلسیم وفاسفورس بوجود میاید مرض نرمی استخوان (Rickets) نزد اطفال میباشد که این مرض از سبب کمبودکلسیم و فاسفورس در مایع خارج الحجروی معمولآ به اثر فقدان Vit-D بوجود میاید Vit-Dیکی از انواع ویتامین‌های منحل در شحم و عامل اصلی در ساخت یک استخوان مستحکم و قوی محسوب می‌گردد. کمبود کلسیم و فاسفورس در مایع خارج الحجروی معمولآ به اثرفقدان Vit-D بوجود میاید.

خلاصه
رساله که بنام نرمی استخوان (Rickets) در اطفال است، هدف از این تحقیق  در حقیقت برسی یا  جستجوی تعداد وفیصدی واقعات مرض ریکتس درکشور است که درطی چند سال گذشته اطفال به آن مصاب شدند، روی چه دلیل و کدام عوامل این اطفال مصاب شدند . اگاهی در مورد روش های که بتوانیم از مرض Rickets  جلو گیری نماییم  بر علاوه اگاهی در مورد اینکه تداوی این مرض وجود دارد اشخاص که بدین مرض مصاب شده اند چگونه و کدام روش ها ی تدوای را پیش گیرند که در کل سه نوع تداوی یاد اوری گردیده که شامل تداوی غذایی ، هورمونی و تداوی با مواد کیمیاوی یا تداوی دوایی میباشد.
اهمیت این تحقیق اینست که در آینده با استفاده از این تحقیق که انجام داده ام در قسمت آمارگیری، فیصدی، عوامل مرض که از باعث آن اطفال در کشور به آن مصاب گردیده اند هم مسلکان عزیزرا کمک کرده بتوانم  و اگر خواسته باشند این تحقیق را ادامه بدهند و یا در مورد اگاهی حاصل نمایند و با استفاده از این رساله کوچک بتوانند کار خود را دنبال نمایند و برای ایشان موثر واقع گردد.هم چنان مواد و روش کارکه در این تحقیق استفاده نموده ام شامل روش تحقیق که میتود تشخیص، احصایه، مصاحبه با داکتران را در بر میگیرد و برعلاوه مواد تحقیق و موضوعات تحقیقی و نمونه های تحقیق داخل شفاخانه صورت گرفته است که بشکل نمونه درج رساله گردیده است.
و در نتیجه نظربه برسی که از چند شفاخانه و از سال های مختلف انجام دادم، دریافتم که مرض ریکتس هنوز هم وجود دارد که این واقعات در مرکز بیشتر نسبت به ولایات میباشد واکثرآ طبقه اناث مبتلا میباشد. اما خوشبختانه  این مرض قابل تداوی میباشد نزد یکتعداد زیاد مریضان پیش گیری به عمل آمده و آکثرآ مریضان تداوی گریده اند.

----------با تشکر از داکتر صاحب که رساله خویش را در اختیار ما قرار دادند------------


برای دانلود بروی آیکون ذیل کلیک کنید

         نوعیت فایل:PDF
       حجم فایل:1.9 MB
 







Comments

Popular posts from this blog

اداره استفاده معقول ادویه

پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله " درخانی"

کتاب های طبی فارسی دری برای اندروید