پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب نگینه "یوسف"



پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب نگینه "یوسف"




موضوع :بررسی آزمایش کنترول تابلیت ها حین تولید در برخی فابریکات تولید ادویه
ترتیب کننده: نگینه "یوسف"
استاد رهنما: پوهیالی عظیم الله "ستانکزی"
دیپارتمنت : فارمسیوتیک
سکشن : فارمسی صنعتی
سال: 1394

تابلیت ها اشکال دوایی جامد هستند که معمولا به کمک سواغ های دوایی مناسب تهیه میشوند.تابلیت ها از نظر ویژگی های اندازه،شکل،وزن،سختی،ضخامت،زمان باز شدن،انحلالیت و نیز سایر وجوه به اساس هدف استفاده و روش ساخت با هم متفاوت هستند.اکثر تابلیت ها از طریق فمی استفاده میشوند اما بسیاری از این تابلیت ها با استفاده از انواع مختلف رنگ دهنده ها پوش میشوند. سایر تابلیت ها مانند تابلیت هایی که به صورت تحت زبان و داخل جوف دهن تطبیق میشوند،به نحوی تهیه میگردد که واجد ویژگی های مناسب برای طرق مصرف مورد نظر باشند.
فابریکه دواسازی به محلی گفته میشود که در آن دوا به مقدار کم و یا زیاد تولید شده و پس از کنترول های لازم چون کنترول فزیکی،فزیکوکیمیاوی و بیولوژیکی جهت مصارف تداوی ارسال میگردد.
در واقع فابریکه دواسازی یک موسسه تولیدی و یک واحد صنعتی است که نه تنها شرایط عمومی یک واحد تولیدی را دارا میباشد،بلکه باید دارای محلات مجهز کنترول و تحقیق و فورمول سازی بوده و مسائل علمی و فنی بر امور تجارتی آن ارجحیت داشته و هدف اول فابریکه دوای با کیفیت بالا و در مرحله دوم مسایل اقتصادی و سودمند باشد که بررسی آزمایشات تابلیت ها در جربان تولید و بعد از تولید از اهمیت خاص برخوردار بوده و تعیین نمودن آن ایجاب دقت و تجربه زیاد را مینماید. در حال حاضر کوشش صورت میگیرد تا این آزمایشات با اشکال معیاری و مناسب صورت گیرد.
آزمایشات تابلیت ها از جمله آزمایشات بسیار مهم بوده و بعد از تولید تابلیت ها و کنترول تابلیت ها بخش عمده را در صنعت تابلیت سازی تشکیل میدهد. تابلیت ها باید دارای خواص مطلوب باشند تا از طرف مورد قبول مریض قرار گیرد و از طرف دیگر تمام خصوصیات مطلوب را که در فارمکوپه ها ذکر گردیده ، داشته باشد. آزمایشات که بالای تابلیت ها صورت میگیرد ، مطابق فارمکوپه ها بوده این آزمایشات شامل آزمایش اورگانولپتیک، تعیین زمان پاشنده شده تابلیت ها درمحیط های مختلف،تعیین مدت زمان انحلالیت تابلیت ها ،تعیین قدرت فرسایش تابلیت ها،تعیین درجه سختی تابلیت ها،تعیین ضخامت تابلیت ها ، تعیین یکنواختی ماده فعال در تابلیت ها،تشخیص ماده فعال و تعیین مقدار ماده فعال میباشد. این آزمایشات بالای تابلیت ها در سه مرحله جریان تولید،بعد از تولید(داخل فابریکه) و قبل از ورود تابلیت ها به مارکیت صورت میگیرد.بخاطر دانستن چگونگی نحوه اجرای آزمایشات فوق به چندین فابریکه تولید دوا و وزارت صحت عامه در شهر کابل مراجعه شده و به همکاری مسئولین فابریکات و لابراتوار کنترول کیفیت ادویه وزارت صحت عامه این مونوگراف تکمیل شده است.




--------- تشکر از داکتر صاحب که رساله خویش را در اختیار ما قرار داده اند ----


             نوعیت فایل: PDF
            حجم فایل:2.5 MB
             زبان:فارسی
 




Comments

Popular posts from this blog

اداره استفاده معقول ادویه

پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله " درخانی"

کتاب های طبی فارسی دری برای اندروید