پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب فضل ربی "حنیفی"



پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب فضل ربی "حنیفی"







پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب فضل ربی "حنیفی"
موضوع : بررسی سیستم راجسترین کمپنی های دوایی در ریاست امور فارمسی
ترتیب کننده: فضل ربی "حنیفی"    
استاد رهنما: پوهنوال گلالی "بابک"
دیپارتمنت : فارمسیوتیک
سکشن : فارمسی صنعتی
سال: 1394


موضوع راجستریشن کمپنی های دوایی در ریاست عمومی امور فارمسی یک موضوع مهم برای رشد صنعت دوایی در افغانستان بوده،که باعث رشد و ستندرد شدن کمپنی های دوایی میگردد.
هدف اساسی رهنمود راجسترین کمپنی های دوایی عبارت از فراهم نمودن طرزالعمل روشن و شفاف برای راجستریشن کمپنی تولید و تورید ادویه میباشد،تا اطمینان حاصل شود که تمام محصولات دوایی وارد شده و عرضه شده در مطابقت به ستندرد های قبول شده کیفیت،مصونیت و موثریت میباشد.
این رهنمود به منظور بهبود پروسه موثر و مثمر جهت تهیه و تسلیم دهی درخواستی و اسناد مرتبط برای راجستریشن کمپنی های دوایی توسط درخواست کننده و هم بهبود پروسه های بعدی ارزیابی توسط ریاست عمومی امور فارمسی تدوین گردیده است.
وزارت صحت عامه مرجع ذیصلاح صدور اجازه تولید،تورید و فروش ادویه و سایر لوازم و تجهیزات طبی مجاز مندرج این قانون به موسسات تولیدی،توریدی،عمده فروشی و دواخانه ها میباشد.
شخصی میتواند به تولید،تورید و عمده فروشی ادویه و سایر لوازم و تجهیزات طبی مجاز اشتغال ورزد که جواز فعالیت آنرا از اداره امور فارمسی بدست آورده باشد.
تحقیق انجام داده را از منابع مختلف چون رهنمود های و شرایط نامه ها در ریاست عمومی امور فارمسیی و قوانین دوا مقرره تولید و تورید تهیه شده و جهت بررسی از عملی بودن این رهنمود و شرایط در ساحه عملی چک لست آماده شده به از کمپنی های مختلف توریدی و تولیدی ادویه تهیه شده و مولف به آن پاسخ داده است.
در کل با در نظر گرفتن تحقیقات و بررسی از سیستم راجسترین کمپنی های دوایی در ریاست عمومی امور فارمسی به این نتیجه می رسیم که این سیسستم راجستریشن کمپنی های دوایی تا حد قابل قبول و رضایت بخش است،چون این پروسه شفاف و از لحاظ تخنیکی تا حد به سیستم ستندرد نزدیک بوده و متقاضیان از نحوه اجرای این پروسه در ریاست عمومی امور فارمسی راضی و خوشنود میباشند.

وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان از طریق ریاست عمومی امور فارمسی سیستم راجستریشن کمپنی تولید و تورید ادویه را قبل از اینکه دواهای آنها در مارکیت دوایی افغانستان عرضه شود،تطبیق مینماید. راجستریشن کمپنی تولید و تورید ادویه در افغانستان به اساس جزء 2 ماده 16 مقرره تولید ادویه و لوازم طبی تحت شرایط مندرج فقره 1 ماده 18 مقرره متذکره بعد از منظوری وزارت صحت صورت میگیرد.
عدم کنترول درست از پروسه تورید میتواند،بالای مصونیت موثریت و کیفیت ادویه تاثیر به سزایی داشته باشد. بنا ضرورت است که واردات محصولات دوایی مطابق به ستندرد های بین المللی باشد. با توجه به این موضوع واردات محصولات دوایی نباید مانند سایر محصولات تجارتی صورت گیرد.
به منظور تقویت کنترول واردات محصولات دوایی از خارج کشور،اخیرا ریاست عمومی امور فارمسی شرایط نامه راجسترین کمپنی های تولیدی و توریدی را به منظور مطابقت با شرایط و ستندرد های فعلی بازبینی نموده است. ارتقای شرایط نامه راجسترین کمپنی های تولید و توریدی به رهنمود آنان را که در زمینه واردات ادویه مشغول اند کمک خواهند نمود، که فعالیت های خویش را مطابق قوانین و مقررات نافذ دوایی کشور عیار سازند.
بنا استفاده درست از این رهنمود یک گام مثبت به طرف هدف اصلی که عبارت از مهیا نمودن محصولات دوایی مصون،موثر و با کیفیت قابل قبول برای اکثریت مردم میباشد، است.
وزارت صحت عامه مرجع ذیصلاح صدور اجازه تولید،تورید و فروش ادویه و سایر لوازم و تجهیزات طبی مجاز مندرج این قانون به موسسات تولیدی،توریدی،عمده فروشی و دواخانه های میباشد.
ریاست عمومی امور فارمسی وزارت صحت عامه مسئول تطبیق و اجرای این رهنمود میباشد.
------- تشکر از داکتر صاحب که رساله خویش را در اختیار ما قرار داده اند -------
              نوعیت فایل: PDF
             حجم فایل:3.7 MB
             زبان:فارسی









Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

اداره استفاده معقول ادویه

پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله " درخانی"

کتاب های طبی فارسی دری برای اندروید