اداره استفاده معقول ادویه




اداره استفاده معقول ادویه









استفاده معقول ادویه عبارت است از رساندن ادویه به مریض نظر به نیاز های کلینیکی آن، در دوزهای متناسب به نیاز های شخصی وی برای مدت زمان مناسب در پایین ترین قیمت به شخص و جامعه می باشد .
با توجه به تعریف فوق هر تجویز و استفاده دوایی که مغایر با این اهداف باشد استفاده نامعقول ادویه محسوب میگردد. استفاده نامعقول ادویه  باعث ناکارآمدی سیستم خدمات صحی ، غیر قابل اعتماد بودن سیستم ، افزایش عوارض جانبی ، افزایش مقاومت دوایی بخصوص در امراض انتانی، تحمیل نمودن هزینه های هنگفت تداوی بالای اشخاص و جامعه، که تاثیرات منفی در معیشت اقشار با درآمد پایین جامعه دارد و در آخر تلفات انسانی میگردد. استفاده نامعقول دوایی به اشکال پولی فارمسی ، استفاده دوای اشتباه یا غیر موثر، استعمال ناقص یا غلط دواهای موثر اتفاق می افتد .
این کتاب ترجمه بخش "اداره یا مدیریت استفاده معقول ادویه" کتاب Managing Access to Medicines and Health Technologies   یا همان یلو بوک طبع شده توسط موسسه MSH بوده که ابتدا به تعریف مفاهیم استفاده معقول ادویه پرداخته و سپس برای درک بهتر موضوع مثال هایی از استفاده نامعقول ادویه و تعاملات ناخواسته دوایی را ارائه نموده در ضمن فکتورهای اساسی متضمن استفاده معقول ادویه و استراتیژی های ممکن برای اداره مشکلات در این ساحه را نیز تحت پوشش قرار داده است . 
برای دانلود بروی آیکون ذیل کلیک کنید


               نوعیت فایل: PDF
              حجم فایل :2MB













Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله " درخانی"

کتاب های طبی فارسی دری برای اندروید