پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله " درخانی"



پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله " درخانی"






پایان نامه تحصیلی داکتر صاحب وحدت الله "درخانی"
موضوع : مطالعه ادویه موثره در تداوی سرطان های مری و معده
ترتیب کننده: وحدت الله "درخانی"  
استاد رهنما: پوهنیار جاوید احمد "انیب"
دیپارتمنت : فارمکولوژی
موسسه تحصیلات عالی کابورا
سال: 1394


سرطان های مری و معده از جمله سرطان هایی اند که معمولا افراد و اشخاص بالاتر از سن 50 سال را مصاب میسازند و سرطان  مری عموما به دو شکل عمده یعنی Squamouse Cell Carcinoma و Adenocarcinoma دیده میشوند.
تداوی هر دو نوع سرطان مری مشابه همدیگر بوده ، اگر سرطان به خارج از مری انتشار یابد ابتدا به عقدات لمفاوی انتشار نموده و بعدا از طریق لمف به تمام قسمت های بدن مانند کبد،ریه ها،مغز و استخوان انتشار می یابد.
بطور کلی بروز سرطان های مری نزد مردان سه برابر بیشتر از زنان دیده شده است و همچنان فیصدی بیشتر این سرطان نزد سیاه پوستان گزارش داده شده است.
سرطان معده یا Gastric Cancer  یک نوع از سرطان است که شایع ترین نوع آن ادینوکارسینوما یا سرطان حجرات اپیتلیل در معده میباشد.
سرطان معده سالانه باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در سرتاسر جهان میشود و شیوع این مرض در مردان دو برابر زنان است و چهارمین سرطان شایع در جهان محسوب می گردد. همچنان این سرطان در افراد با گروپ خون A شایعتر است.
از اعراض و علایم سرطان معده میتوان به کاهش اشتها،کاهش وزن، کم خونی، درد معده، علایم مبهم سوء هاضمه مانند آروغ زدن، استفراغ خونی، احساس پری معده حتی پس از خوردن مقادیر اندک غذا، مدفوع سیاه، تهوع و استفراغ ، درد بالای شکم، سوزش سر دل و علایم مشابه به زخم معده اشاره کرد.
این مونوگراف در برگیرنده معلومات در مورد مختصر بر اناتومی و فزیولوژی سیستم هضمی ، پتالوژی سرطان و ادویه موثره در تداوی سرطان های مری و معده میباشد.
چون سرطان های مری و معده امروزه تقریبا به یک مرض جهان شمول مبدل گردیده است ، بنا متاسفانه کشور عزیز ما هم افغانستان از این امر مستثنی نیست و شیوع این امراض در بین اقشار مختلف جامعه ما انتشار یافته است و روز بروز در حال انکشاف است ، بنا هدف از ا ین تحقیق و بررسی دریافت راه های حل تداوی و وقایه از این مرض خطرناک  و کشنده میباشد و در لابلای این رساله تمام راه های تداوی و وقایه این مرض به شکل مفصل درج گردیده است.
تداوی امراض نیوپلاستیک یا سرطانی نظر به نوع و پیشرفت آن متفاوت بوده تداوی امراض مذکور شامل تداوی جراحی،تداوی شعاعی و تداوی دوایی است که  هر کدام از خود موارد استعمال خاص دارد. تداوی امراض مذکور توسط متخصصان امراض نیوپلاستیک صورت میگیرد. 
در بعضی تومور های تداوی با یک دوا کافی خواهد بوده اما در بیشتر امراض خبیثه استفاده ادویه بصورت اشتراکی پاسخ مناسب را در قبال خواهد داشت. اکثرا دواهای ضد سرطان اثرات کشنده بر روی حجرات دارند این اثرات در اکثر موارد به حجرات سرطانی محدود نمی شود و حجرات سالم را نیز شامل میشود. تمام دواهای ضد سرطان عوارض جانبی نسبتا قابل توجهی دارند و قبل از تجویز آنها باید منافع آنها در مقابل عوارض جانبی و خطرات آنها در مریض به خوبی ارزیابی گردد.
---- تشکر از داکتر صاحب که رساله خویش را در اختیار ما قرار داده اند ----------

           نوعیت فایل: PDF
           حجم فایل:4 MB
           زبان:فارسی






Comments

Popular posts from this blog

اداره استفاده معقول ادویه

کتاب های طبی فارسی دری برای اندروید